Standardy ochrony małoletnich

DOCXSTANDARDY OCHRONY DZIECI W PRZEDSZKOLU NR 2 - aktualne.docx (47,19KB)


 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W PRZEDSZKOLU  NR 2 W PRZEMYŚLU


 

Podstawy prawne:

 

1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535)

 

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury

„Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870)

 

3. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz

niektórych innych ustaw (Dz. U. 1606)

 

4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)

 

5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900)

 

6. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz.

1781)

 

7. Konwencja o prawach dziecka (Dz. U. 1991 r. nr 120 poz. 526)

 

8. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012 poz. 1169)


 

Obowiązują od dnia 15.02.2024 r.









 

 




 

Spis treści:

 

 Rozdział 1.

 Przeznaczenie dokumentu i założenia programowe

1. Wprowadzenie

2. Słowniczek pojęć

 

 Rozdział 2.

 Standardy ochrony dzieci

 

Rozdział 3.

Zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w Przedszkolu Nr 2 w Przemyślu

 

1. Zasady zatrudniania pracowników w przedszkolu oraz dopuszczania innych osób do kontaktu                 z dziećmi.

2. Zasady bezpiecznych relacji wychowanków i personelu przedszkola.

3. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi w Przedszkolu Nr 2 w Przemyślu, a w szczególności działania niedozwolone

4. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony

dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.

5. Zasady ochrony wizerunku dziecka.

6. Zasady ochrony danych osobowych dzieci.

 

Rozdział 4.

 Procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia

lub krzywdzenia dziecka

1. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia lub stwierdzenia stosowania przemocy domowej.

2. Procedury postępowania w sytuacji przemocy doświadczanej przez dziecko

 w środowisku przedszkolnym

3. Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez rówieśników:

 

Rozdział 5.

Organizacja procesu ochrony dzieci w Przedszkolu Nr 2  w Przemyślu.

1. Podział obowiązków i przydział zadań w zakresie wdrażania „Standardów ochrony małoletnich”.

2. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach podejrzenia krzywdzenia.

3. Dokumentowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dzieci przechowywanie wytworzonej dokumentacji.

4. Zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia

5. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym oraz dzieciom

standardów.

6. Zasady i sposób przeglądu i aktualizacji dokumentu ,,Standardy ochrony małoletnich”.


 

Rozdział 1

 

Przeznaczenie dokumentu i założenia programowe


 

1. WPROWADZENIE

 

 Nowelizacja Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka.

 „Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony dzieci przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno                   z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę dzieci przed krzywdzeniem.

W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich” w Przedszkolu Nr 2 przyjęto następujące założenia:

 

  • w przedszkolu nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu dzieci,

  • wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia dziecka oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że jest ono ofiarą przemocy w przedszkolu lub rodzinie,

  • podejmowane w przedszkolu postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka, określonych w statucie przedszkola oraz bezpieczeństwa danych osobowych,

  • dzieci wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami,

  • dzieci wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych i czynią to mając świadomość skuteczności podejmowanych w przedszkolu działań,

  • rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności w zakresie  metod wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.

 

Ponadto przyjęto, że:

 

  • prowadzone w przedszkolu postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia

krzywdzenia dzieci jest zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę,

  • działania podejmowane w ramach ochrony dzieci przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.

 

 Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia                              ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona dzieci przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w przedszkolu.




 

2. SŁOWNICZEK POJĘĆ

 

Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony małoletnich” jest mowa o:

 

1) małoletnim (dziecku, wychowanku) – należy przez to rozumieć każdą osobę do ukończenia 18 roku życia;

 

2) personelu – należy przez to rozumieć każdego pracownika Przedszkola Nr 2 w Przemyślu,  bez względu na formę zatrudnienia, w tym: wolontariuszy lub inne osoby, które z racji pełnionej funkcji lub zadań mają (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi;

 

3) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Nr 2 w Przemyślu;

 

4) rodzicu – należy przez to rozumieć przedstawiciela ustawowego dziecka pozostającego pod jego władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka;

 

5) opiekunie prawnym dziecka – należy przez to rozumieć osobę, która ma za zadanie zastąpić dziecku rodziców, a także wypełnić wszystkie ciążące na nich obowiązki, jest przedstawicielem ustawowym małoletniego, dlatego może dokonywać czynności prawne w imieniu dziecka i ma za zadanie chronić jego interesy prawne, osobiste oraz finansowe;

 

6) osobie najbliższej dziecku – należy przez to rozumieć osobę wstępną: matkę, ojca, babcię, dziadka; rodzeństwo: siostrę, brata, w tym rodzeństwo przyrodnie, a także inne osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie, a w przypadku jej braku – osobę pełnoletnią wskazaną przez dziecko;

 

7) przemocy fizycznej – należy przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy, mające na celu przekroczenie granicy ciała dziecka, np bicie, popychanie, szarpanie, zmuszanie do jedzenia,  itp.;

 

8) przemocy seksualnej – należy przez to rozumieć zaangażowanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa, będą to nie tylko czyny lubieżne, ale też zachęcanie do ich oglądania, pozowania nago, itp;

 

9) przemocy psychicznej – należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u dziecka poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych, będą to : wyzwiska, szantaż emocjonalny, poniżanie, wyśmiewanie, chłód emocjonalny, nadopiekuńczość ograniczająca prawidłowe funkcjonowanie dziecka;

10) zaniechanie – należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie

podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka przez osoby zobowiązane do opieki, troski i ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju;

11) przemocy domowej – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność,

 w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą;

 

12) osobie stosującej przemoc domową – należy przez to rozumieć pełnoletniego, który dopuszcza się przemocy domowej;

 

13) świadku przemocy domowej – należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej.


 

Rozdział 2

 

  1. STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W PRZEDSZKOLU NR 2                                 W PRZEMYŚLU

 

Standard I.

 

Dzieci, rodzice i pracownicy przedszkola znają „Standardy Ochrony Małoletnich”.

Dokument jest dostępny i upowszechniany.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

 

1. Dokument „Standardy ochrony małoletnich” został opracowany, zgodnie z Ustawą z dnia 28

lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (Dz.U. poz. 1606).

 

2. Zapoznano z nim personel przedszkola, oraz rodziców/opiekunów prawnych dzieci.

Dzieci są systematycznie zapoznawane z wybranymi treściami dokumentu, odnoszącymi się w szczególności do sposobu postępowania w sytuacji, gdy czują się skrzywdzone - zgodnie z zasadami metodyki, w różnych formach, adekwatnie do możliwości rozwojowych dzieci, w stopniu umożliwiającym im rozumienie zawartych w dokumencie treści.

 

3. Dokument wprowadzono do stosowania w przedszkolu.

 

4. Dokument udostępniono na stronie internetowej przedszkola: www.pm2przemysl.edu.pl 

w zakładce ,,Dokumenty” oraz  w przedszkolu -  informacja o dostępie  do dokumentu umieszczona na tablicy ogłoszeń.

 

5. Dokument został udostępniony w wersji zupełnej.

 

6. Informacje o treści dokumentu upowszechniane są ponadto wśród rodziców na zebraniach, konsultacjach indywidualnych, w trakcie szkoleń.

 

7. Informacje istotne dla dzieci zawarte w dokumencie upowszechniane są w trakcie zajęć oraz innych działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w trakcie realizowanych zajęć. 

 

8. Publikacja dokumentu spełnia wymogi Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze

szczególnymi potrzebami.

 

Standard II.

 

Personel współtworzy i gwarantuje bezpieczne i przyjazne środowisko w przedszkolu.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

 

1. W przedszkolu zatrudnia się personel po wcześniejszej weryfikacji w Krajowym Rejestrze

Karnym, Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, a w przypadku stanowisk pedagogicznych dodatkowo w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych.

W przypadku zatrudnienia obcokrajowców personel weryfikuje się w rejestrach karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczeniem o niekaralności.

 

2. Dyrektor przedszkola określa organizację, stosowanie i dokumentowanie działań podejmowanych w ramach procedur określonych w dokumencie „Standardy ochrony dzieci”.

 

3. Pracownicy przedszkola są świadomi swoich praw oraz odpowiedzialności prawnej ciążącej na nich za nieprzestrzeganie standardów ochrony dzieci.

 

4. W przedszkolu prowadzona jest systematyczna edukacja wszystkich pracowników z zakresu ochrony dzieci przed krzywdzeniem, a w szczególności w obszarach:

a) rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,

b) procedur interwencji w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, a także posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka,

c) dokumentowania podejmowanych działań związanych z ochroną dzieci,

d) znajomości praw dziecka, praw człowieka oraz zasad bezpiecznego przetwarzania udostępnionych danych osobowych,

e) odpowiedzialności prawnej za zdrowie i życie powierzonych opiece dzieci,

f) procedury „Niebieskie Karty”,

g) bezpieczeństwa relacji całego personelu z dziećmi, (w tym uwzględniającą wiedzę                                  o zachowaniach pożądanych i niedozwolonych w kontaktach z dzieckiem).

 

5. W przedszkolu prowadzi się systematyczną diagnozę czynników ryzyka i czynników chroniących poczucie bezpieczeństwa dzieci, a w szczególności w zakresie:

a) relacji między nauczycielami i dziećmi,

b) relacji między dziećmi,

c) poczucia bezpieczeństwa psychofizycznego, z uwzględnieniem zagrożeń środowiskowych,

d) środowiska wychowania (bezpieczeństwo emocjonalne na zajęciach, poszanowanie

odmienności, równość i sprawiedliwość w przestrzeganiu zasad i regulaminów

przedszkolnych , podmiotowe traktowanie dzieci).

 

Standard III.

 

Przedszkole oferuje rodzicom/opiekunom prawnym informację oraz edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ich ochrony przed krzywdzeniem i wykorzystywaniem.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

 

1. W przedszkolu znajduje się tablica informacyjna gdzie można znaleźć przydatne informacje na temat: wychowania dzieci bez przemocy, ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem, zagrożeń bezpieczeństwa dziecka w Internecie, możliwości podnoszenia umiejętności wychowawczych oraz dane kontaktowe placówek zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych.

 

2. Wszyscy rodzice mają dostęp do obowiązujących w przedszkolu „Standardów ochrony dzieci ” oraz znają procedury zgłaszania zagrożeń.

 

3. Rodzice są zaangażowani w działania przedszkola prowadzone na rzecz ochrony dzieci.

 

4. Przedszkole uzyskuje od rodziców/opiekunów prawnych dzieci informacje zwrotne na temat realizacji „Standardów ochrony małoletnich”.

 

5. Przedszkole poprzez organizację warsztatów, szkoleń, konsultacji indywidualnych umożliwia rodzicom/opiekunom prawnym dzieci, poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych z ochroną dziecka przed zagrożeniami, w tym w Internecie oraz z zakresu pozytywnych metod wychowawczych, bez kar fizycznych i krzywdzenia psychicznego dziecka.

 

Standard IV.

 

Przedszkole zapewnia dzieciom równe traktowanie oraz przestrzeganie ich praw.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

 

1. Przedszkole oferuje dzieciom edukację w zakresie praw dziecka, człowieka oraz ochrony

przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.

 

2. W każdej grupie odbywają się:

 

  • zajęcia na temat praw dziecka/praw człowieka,

  • zajęcia na temat ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem,

  • zajęcia z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej,

  • zajęcia na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w Internecie.

 

3. W każdej grupie dzieci zostały poinformowane, do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę                      w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.

 

4. W przedszkolu dostępne są dla dzieci materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad bezpieczeństwa w Internecie.

 

5. W przedszkolu wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci.

 

Standard V.

 

Organizacja postępowania na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia dzieci zapewnia im skuteczną ochronę.

 

 Wskaźniki realizacji standardu:

 

1. Precyzyjnie określono procedury interwencji personelu w sytuacjach krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia dziecka, tj.

a) przemocy rówieśniczej,

b) przemocy domowej,

c) niedozwolonych zachowań personelu wobec dzieci,

d) cyberprzemocy i ochrony przed treściami szkodliwymi z sieci.

 

2. Postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia dziecka nie może naruszać jego godności, wolności, prawa do prywatności oraz nie może powodować szkody na jego zdrowiu psychicznym lub fizycznym (poczucie krzywdy, poniżenia, zagrożenia, wstydu).

 

3. W przedszkolu ustalone są zasady wsparcia dziecka po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.

 

4. W przedszkolu wskazano osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osobę odpowiedzialną                      za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”.

 

5. W przedszkolu wskazano osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku i udzielenie mu wsparcia. Informacja o osobach przyjmujących zgłoszenia jest upowszechniona na stronie internetowej przedszkola oraz na tablicy ogłoszeń w budynku przedszkola.

 

6. Podmioty postępowania uprawnione do przetwarzania danych osobowych uczestników

postępowania w sprawach krzywdzenia małoletnich przestrzegają Politykę Bezpieczeństwa

Przetwarzania Danych Osobowych, obowiązującą w przedszkolu (RODO).

 

Standard VI.

 

W przedszkolu wzmacniane jest poczucie bezpieczeństwa dzieci w obszarze relacji społecznych oraz ochrony przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

1. W przedszkolu opracowano zasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi                              a personelem.

 

2. W przedszkolu określono wymogi dotyczą bezpiecznych relacji między dziećmi,                                    a w szczególności zachowania niedozwolone.

 

3. W przedszkolu opracowano zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej oraz procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.

 

4. W przedszkolu opracowano i wdrożono procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem                             w sytuacjach:

a) przemocy fizycznej,

b) przemocy psychicznej,

c) przemocy domowej,

d) przemocy seksualnej,

e) cyberprzemocy i ochrony przed treściami szkodliwymi z sieci.

5. W przedszkolu opracowano i wdrożono procedurę „Niebieskie Karty”.

 

6. Pracownicy przedszkola realizują plan wsparcia dziecka po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.

 

Standard VII.

 

Działania podejmowane w ramach ochrony dzieci przed krzywdzeniem są dokumentowane.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

1. W przedszkolu prowadzony jest rejestr spraw zgłaszanych i rozpatrywanych w związku                           z podejrzeniem lub krzywdzeniem dzieci.

 

2. Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń związanych z krzywdzeniem dzieci składają oświadczenie o zachowaniu poufności i zobowiązanie do zachowania bezpieczeństwa uzyskanych danych osobowych.

 

3. W procedurze „Niebieskiej Karty” stosowane są wzory Kart „A” i „B” oraz kwestionariusze rozpoznania przemocy domowej.

 

4. Obieg dokumentów w sprawach związanych z krzywdzeniem dzieci określa Instrukcja

Kancelaryjna.

 

5. Zasady przechowywania ujawnionych incydentów lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego jest zgodny z Instrukcją Archiwizacyjną.



 

Standard VIII.

 

Przedszkole monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami i procedurami ochrony dzieci.

 

Wskaźniki realizacji standardu:

1. Przyjęte zasady i realizowane procedury ochrony dzieci są weryfikowane – przynajmniej

raz na dwa lata.

 

2. W ramach kontroli zasad i funkcjonowania procedur ochrony dzieci przedszkole pozyskuje

opinie ich rodziców lub opiekunów prawnych.

 

3. Do weryfikacji dokumentacji przedszkolnej wykorzystywane są wnioski z kontroli „Standardów ochrony małoletnich” przez uprawnione do kontroli podmioty zewnętrzne.

 

4. Zasady monitoringu oraz termin, zakres i sposób kontroli określa dyrektor przedszkola.


 

Rozdział 3

 

Zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące

w Przedszkolu Nr 2 w Przemyślu

 

1. Zasady zatrudniania pracowników w przedszkolu oraz dopuszczania innych osób do opieki nad dziećmi

 

1. Dyrektor przedszkola przed nawiązaniem stosunku pracy, niezależne od podstawy nawiązania stosunku pracy (Karta Nauczyciela, Kodeks pracy) oraz jej terminu weryfikuje kandydatów do pracy oraz praktykantów/wolontariuszy w:

1) w dwóch rejestrach związanych z przestępstwami na tle seksualnym. Są to: Rejestr                       z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja                do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze,

ponadto

2) w przypadku zatrudnienia osoby na stanowisku pedagogicznym, w tym praktykantów i wolontariuszy dopuszczonych do pracy z dziećmi w Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych dla Nauczycieli.

 

2. Nie jest wymagane przedstawienie ww. zaświadczeń, w przypadku, gdy z nauczycielem jest nawiązywany kolejny stosunek pracy w tym samym przedszkolu w ciągu 3 miesięcy od dnia rozwiązania albo wygaśnięcia na podstawie art. 20 ust. 5c poprzedniego stosunku pracy.

 

Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pedagogicznych składają przed nawiązaniem stosunku pracy pisemne potwierdzenie spełniania warunku:

1) posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystania z praw publicznych;

2) że nie toczy się przeciwko kandydatowi postępowanie karne w sprawie

o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne.

 

3. W przypadku zatrudniania kandydata do pracy lub dopuszczenia do kontaktu z dziećmi osoby posiadającej obywatelstwo innego państwa jest on zobowiązany do złożenia przed zatrudnieniem lub dopuszczeniem do kontaktu z dziećmi informacji z rejestru karnego państwa którego,  jest obywatelem , uzyskiwanej do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej                         z kontaktami z dziećmi.

 

4. W przypadku, gdy prawo państwa, którego obywatelem jest osoba, o której mowa w ust.3 –                 nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, osoba ta przedkłada informację z rejestru karnego tego państwa.

 

5. Oświadczenia, o których mowa w ust. 6, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej                  za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia – Załącznik Nr 1

 

6. Informacje, o których mowa w ust. 4 – 6, pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza

do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dzieci lub 

z opieką nad nimi.

 

7. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 5 i 6, pracodawca załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

 

8. Zatrudniani pracownicy, praktykanci i wolontariusze przed rozpoczęciem pracy lub dopuszczeniem do kontaktu z dziećmi są zobowiązani do zapoznania się z Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w przedszkolu.

 

2. Zasady bezpiecznych relacji wychowanków i personelu Przedszkola Nr 2 w Przemyślu

 

2.1. Zasady ogólne

1.Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu, monitorują funkcjonowanie dzieci oraz ich dobrostan.

 

2.Pracownicy wspierają dzieci w pokonywaniu trudności. Pomoc dzieciom uwzględnia umiejętności rozwojowe dzieci, możliwości wynikające z niepełnosprawności/specjalnych potrzeb edukacyjnych.

 

3.Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw dzieci , uczenia ich wyrażania emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad dobrego wychowania.

 

4.Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów 

i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

 

2.2. Zasady komunikacji z dzieckiem

 

Komunikacja budująca dobre relacje personelu z dzieckiem

 

1.Komunikacja personelu z dziećmi prowadzona jest w sposób konstruktywny, budujący relacje,

 a nie hierarchię zależności oraz nieufność i wrogość.

 

2. W komunikacji z dziećmi  personel zachowuje spokój i cierpliwość. Okazuje też zrozumienie              dla trudności i problemów dzieci.

 

3.Słucha uważnie dzieci, udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.

 

4.Stosuje zasady konstruktywnej krytyki wobec, np. niewłaściwego zachowania dziecka,                          tj. krytykuje zachowanie dziecka w taki sposób, aby nie czuło się zranione, zmuszone do obrony                czy do kontataku.

 

5.  Nie podnosi głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka                        lub innych dzieci.

 

6.   Dyscyplinowanie dzieci stosuje rozważnie, w sposób uzasadniony i zrozumiały dla nich:

a) rozwiązuje pojawiające się problemy z dyscypliną bezpośrednio po naruszeniu zasad przez dzieci,

b) wykazuje empatię wobec dzieci,

c) ustala (przypomina) obowiązujące zasady – wyraźnie określa oczekiwane zachowania dzieci dotyczące różnych rodzajów aktywności,

e) metody dyscyplinowania dzieci dobiera adekwatnie do ich wieku i poziomu rozwoju.

 

7. Daje dziecku prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach, do wyrażania własnego zdania oraz prawo do bycia wysłuchanym przez personel/nauczyciela.

 

2.3. Zachowania zabronione w komunikacji  personelu z dziećmi:

 

  1. Zakaz stosowania wszelkiej przemocy wobec dziecka :

  • przemocy fizycznej wobec dziecka, np. takiej jak: zabieranie rzeczy, niszczenie rzeczy, bicie, popychanie, szturchanie, ograniczenie swobody ruchu, zmuszanie                     do jedzenia ,szczypanie, klapsy, pociągnięcie za włosy, bicie przedmiotami, wykręcanie rąk.

  • przemocy psychicznej wobec dziecka, np. takiej jak: izolowanie, pomijanie, obniżanie statusu dziecka w grupie, stygmatyzowanie dzieci z powodu ich zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu czy sytuacji majątkowej, wyszydzanie dzieci, wyśmiewanie, ośmieszanie, poniżanie, wyzywanie, grożenie,  nadmierne, wygórowane wymagania nauczycieli/personelu, zastraszanie dzieci, obrażanie ich godności, stosowanie kar niewspółmiernych do win,

2. Personel nie stosuje naruszających godność dziecka wypowiedzi o podtekście seksualnym,                    w tym:

  • komentarzy na temat ciała/wyglądu/ubioru z podtekstem seksualnym; dyskryminujących komentarzy odnoszących się do płci,

  • wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów, itp.,

  • nie publikuje żadnych prywatnych zdjęć ani innych informacji o dzieciach i ich rodzinach w osobistych mediach społecznościowych, np. facebooku, bez zgody zainteresowanych stron,

  • nie zamieszcza komentarzy i nie udostępnia zdjęć dzieci, w jakimkolwiek podtekście lub kontekście erotycznym, które mogłyby dzieciom wyrządzić krzywdę.

 

  1. Personel nie narusza nietykalności osobistej dziecka. Nie zachowuje się wobec dziecka w sposób

 niestosowny, np. nie dotyka go, nie głaska, nie poklepuje w sposób poufały, dwuznaczny w celu zaspokojenia własnych potrzeb emocjonalnych lub seksualnych.

 

  1. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unika innego niż niezbędnego kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety.

 

  1. Personel równoważy potrzebę nadzoru z prawem dzieci do prywatności, np. nie należy otaczać dzieci osobistą opieką, w sytuacji, gdy jej nie potrzebują.

 

  1. Personel zachowuje szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia                          i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Jeżeli dzieci te dążyłyby do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi, personel reaguje z wyczuciem, jednak stanowczo, a także pomaga dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.

 

  1. Personel nie wykorzystuje wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, 

      przymuszanie, groźby).

 

2.4. Zasady kontaktu personelu z dziećmi

 

1. Kontaktując się z dzieckiem personel traktuje go podmiotowo.

 

2.Kontakt z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, nie może wiązać się                           z jakąkolwiek  gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

 

3.Personel upewnia/ informuje dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi (lub innej wskazanej osobie)  i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji lub pomocy.

 

4. Zawsze jest przygotowany na wyjaśnienie dzieciom swoich działań/zachowania.

 

5. Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków personelu.

 

6.Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi dla członka personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.

 

3. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi w Przedszkolu Nr 2 w Przemyślu,                                  a w szczególności działania niedozwolone

 

3.1. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi

 

1. Nauczyciele i personel przedszkola chronią dzieci i zapewniają im bezpieczeństwo zapewniając

    odpowiednie warunki, właściwą opiekę i wsparcie.

 

2.W dokumentacji  Przedszkola - Statucie istnieją zapisy dotyczące obowiązujących zasad bezpieczeństwa i prawidłowych relacji pomiędzy wychowankami, w tym zachowań zabronionych dzieciom i konsekwencji ich nieprzestrzegania.

 

3.  Nauczyciele zapoznają dzieci z zasadami i normami zachowania określonymi w Statucie Przedszkola Nr 2 i opracowują kodeksy grupowe i poprzez systematyczną  pracę wychowawczą wdrażają dzieci  do ich przestrzegania.

4. Nauczyciele zapoznają dzieci z ich prawami , uczą dzieci nawiązywania prawidłowych relacji                  w grupie rówieśniczej, umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób społecznie akceptowany, wzajemnego szacunku, kultury osobistej  i tolerancji – zgodnie z treściami statutu.

 

5. Wszystkie dzieci znają obowiązujące w przedszkolu procedury bezpieczeństwa –wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych dzieci, gdzie i do którego dorosłego mogą się w przedszkolu zwrócić o pomoc.

 

3.2. Niedozwolone zachowania dzieci w przedszkolu

 

1.Stosowanie agresji i przemocy wobec dzieci/innych osób:

 

a) agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:

  • bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie;

  • wymuszenia;

  • nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;

  • fizyczne zaczepki;

  • zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;

  • rzucanie w kogoś przedmiotami;

b) agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:

  • obelgi, wyzwiska;

  • wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;

  • bezpośrednie obrażanie ofiary;

  • plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary

  • groźby;

c) agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:

  • poniżanie;

  • wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;

  • wulgarne gesty i słowa;

  • niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary;

  • straszenie;

  • szantażowanie.

 

2. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w przedszkolu, np. rzucanie przedmiotami, przynoszenie                 do przedszkola ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów.

 

3. Nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela opuszczanie sali. Wyjście bez zezwolenia poza teren budynku  przedszkola.

 

4. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych                         w przedszkolu ,celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.

 

5. Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek, wyjść poza teren przedszkola, wyjść na plac zabaw.

 

6. Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w przedszkolu.

 

7. Używanie wulgaryzmów w przedszkolu.

 

8. Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności przedszkola.

 

9. Kradzież/ przywłaszczenie własności kolegów/koleżanek lub innych osób oraz własności przedszkola.

 

10. Wyłudzanie rzeczy od kolegów/koleżanek w przedszkolu.

 

11. Wysługiwanie się kolegami/koleżankami w zamian za korzyści materialne.

 

12. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami. Udział w bójce.

 

13. Szykanowanie kolegów/koleżanek lub innych osób w przedszkolu z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.

 

4. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetu oraz ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami z sieci

 

Obowiązkiem prawnym przedszkola jest takie wykorzystanie sieci, które będzie adekwatne do poziomu dojrzałości poznawczej i emocjonalno-społecznej dziecka oraz nie będzie mu szkodzić ani zagrażać jego rozwojowi psychofizycznemu. Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:

1. dostęp do treści niezgodnych z celami wychowania i edukacji (narkotyki, przemoc,pornografia, hazard),

2. działalność innych użytkowników zagrażająca dobru dziecka,

3. oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkowników przedszkolnej sieci.

 

4.1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

 

1. Infrastruktura sieciowa przedszkola umożliwia dostęp do Internetu personelowi, jaki dzieciom, wyłącznie w czasie zajęć.

 

2. Rozwiązania organizacyjne na poziomie przedszkola bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

 

3. Na terenie przedszkola dostęp wychowanka do Internetu możliwy jest wyłącznie  pod nadzorem 

   nauczyciela,

 

4. Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych służy wyłącznie celom edukacyjnym.

 

5. Wychowawcy grup, w których przewidywana jest praca z zastosowaniem techniki IT, informują dzieci   o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

 

4.2. Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych oraz innych urządzeń elektronicznych

 

1. Dzieci nie mogą korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych                      z dostępem   do Internetu podczas pobytu w przedszkolu.

 

2. Urządzenia elektroniczne (np. tablety, monitory interaktywne) można wykorzystywać podczas zajęć edukacyjnych w celach dydaktycznych pod opieką oraz za zgodą nauczyciela prowadzącego zajęcia.

 

3. Na terenie przedszkola zakazuje się dzieciom filmowania, fotografowania oraz utrwalania dźwięku na jakichkolwiek nośnikach cyfrowych.

 

5. Zasady ochrony wizerunku dzieci

 

1. Przedszkole uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę

   wizerunku dziecka.

 

2. Wizerunek podlega ochronie na podstawie przepisów zawartych w Kodeksie cywilnym, w ustawie o prawie autorskim o prawach pokrewnych, a także na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych (RODO) – jako tzw. dana szczególnej kategorii przetwarzania.

 

3. Upublicznianie wizerunku dziecka do 16 lat, utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga wyrażenia zgody osoby sprawującej władzę rodzicielską lub opiekę nad dzieckiem (wymóg art. 8 RODO).

 

4. Zgoda, o której mowa w ust. 3 jest wyrażana w formie pisemnej. Zgoda jest jednocześnie zgodą na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego wskazaną w art. 81 ustawy o prawie autorskim

 i prawach pokrewnych.

 

5. Osoba wyrażająca zgodę jest informowana poprzez klauzulę informacyjną o zasadach

przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku małoletniego oraz o przysługujących

prawach, w tym prawie do wycofania zgody oraz innych, z godnie z art. 5 RODO.

 

6. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana. Zabrania się umieszczania informacji pozwalających ustalić tożsamość osób ujętych na zdjęciu lub innej formie publikacji.

 

7. Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania

wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie

instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.

 

8. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

 

9. W przypadku utrwalania wizerunku dzieci na zajęciach „otwartych”, „pokazowych”

wymagana jest zgoda, jak w ust.3.

 

10. Nauczyciel może wykorzystać w celach szkoleniowych lub edukacyjnych utrwalony

materiał z udziałem dzieci tylko z zachowaniem ich anonimowości oraz w sposób

uniemożliwiający identyfikację dziecka, za zgodą dyrektora przedszkola.

 

11. Ochrona wizerunku dzieci utrwalanych przez kamery monitoringu odbywa się na zasadach określonych w Regulaminie monitoringu.

 

12. Regulamin monitoringu określa zasady udostępniania nagrań podmiotom zewnętrznym,

w tym policji, służbom porządkowym oraz w sprawach wymagających wyjaśnień.

 

6. Zasady ochrony danych osobowych dzieci

 

1. W przedszkolu wdrożono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych (pracowników, wychowanków, rodziców/opiekunów) oraz powołano Inspektora ochrony danych.

 

2. Dokumentacja RODO została opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ne 2016/679 Europejskiego i Rady (UE) nr2016/679 z 27.04.2016 r.                     w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r.                  o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1781

 

3. Osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych wychowanków, rodziców/prawnych opiekunów posiadają upoważnienie do ich przetwarzania danych osobowych na podstawie art. 6 i 9 RODO.

 

4. Na potrzeby przetwarzania w formach zdalnych (zajęcia zdalne, przekazywanie danych osobowych do SIO, organów upoważnionych do ich przetwarzania danych osobowych małoletnich) w formie zdalnej, w przedszkolu opracowano zasady ich przetwarzania oraz zasady zachowania bezpieczeństwa przetwarzania.

 

5. Każdy pracownik posiadający dostęp do danych osobowych złożył pisemne oświadczenie

o znajomości Polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych pod rygorem

odpowiedzialności karnej i zobowiązał się do jej przestrzegania pod rygorem odpowiedzialności karnej. 

 

6. Rodzice dzieci / opiekunowie są informowani o przetwarzaniu danych osobowych swoich dzieci poprzez klauzule informacyjne.

 

7. W przedszkolu wdrożono odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.

 

8. Dane osobowe dzieci zarejestrowane w formie pisemnej są chronione w zamykanych szafach                   z ograniczonym dostępem do pomieszczeń ich przechowywania .

 

9. W przedszkolu wdrożono odpowiednią procedurę postępowania na wypadek wystąpienia

naruszenia ochrony danych osobowych.

 

10. Dane osobowe dzieci udostępniane są wyłącznie podmiotom uprawnionym do ich uzyskania.



 

Rozdział 4

 

Procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka

 

1. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia lub stwierdzenia stosowania  przemocy domowej

 

1.Nauczyciele mają obowiązek obserwować dziecko ( jego wygląd, zachowanie, sposób zabawy, tematykę prac plastycznych ) i gromadzić informacje w formie notatek, itp.

 

2. W przypadku zauważenia   niepokojących objawów mogących świadczyć o krzywdzeniu lub zaniedbywaniu dziecka, wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem i rodzicami/ prawnymi opiekunami, w celu zweryfikowania podejrzeń.

 

3. W przypadku potwierdzenia się podejrzeń, wychowawca zgłasza problem dyrektorowi przedszkola, który przeprowadza rozmowę z rodzicami/opiekunami na temat skutków takiego postępowania oraz przedstawia regulacje prawne związane z sytuacją zaniedbywania lub krzywdzenia dziecka.

 

4.W sytuacjach trudnych ( powtarzających się , o dużym nasileniu) dyrektor powołuje zespół                        d/s pomocy dziecku, w skład którego wchodzi  wychowawca- nauczyciel, psycholog i koordynator. Zespół:

  1. weryfikuje dane dostępnymi sposobami, np. : wywiad terapeutyczny, rozmowa z opiekunami, badanie psychologiczne; 

  2. opracowuje plan działań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspiera dziecko

 i jego rodzinę dokonuje okresowej oceny udzielanej pomocy;

  1. gdy dotychczasowe działania nie przynoszą oczekiwanych efektów dyrektor powiadamia jednostkę pomocy społecznej lub sąd rodzinny;

  2. w sytuacji skrzywdzenia dziecka lub uzasadnionego podejrzenia powiadamia policję oraz podejmuje działania w kierunku objęcia rodziny „Niebieską Kartą”.

  3.  W sytuacjach bezpośrednio zagrażających zdrowiu lub życiu dziecka dyrektor  przedszkola powiadamia policję lub prokuraturę rejonową.

 

5. Gdy stwierdzono przypadek krzywdzenia dziecka  interwencja powinna mieć charakter niezwłoczny.

 

2. Procedury postępowania w sytuacji przemocy doświadczanej przez dziecko w środowisku przedszkolnym. 

 

1 .Każda osoba będąca świadkiem sytuacji krzywdzenia dziecka (stosowania wobec dziecka przemocy fizycznej, psychicznej lub seksualnej ) ma obowiązek przerwania tego zachowania                       i powiadomienia  o incydencie dyrektora placówki.

 

2.Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem, systematycznie monitoruje jego działania:

  1. w przypadku powtórzenia się sytuacji pracownik otrzymuje naganę lub inną karę dyscyplinarną;

  2. jeżeli ponownie dojdzie do krzywdzenia dyrektor zawiadamia policję lub prokuraturę.

 

3. Procedury postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez rówieśników:

 

  1. Osoba będąca świadkiem sytuacji , w której dziecko doświadcza jednorazowo ze strony innego dziecka  przemocy fizycznej ,  psychicznej lub innych niepokojących zachowań budzących lęk, poczucie zagrożenia lub dyskomfort psychiczny, zobowiązana jest przerwać w/w działanie oraz zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej o wyrządzanie krzywdy.

  2. Nauczyciel, wychowawca przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z dzieckiem zachowującym się w sposób niedozwolony ,odwołując się do zasad obowiązujących                         w przedszkolu, stosuje konsekwencję lub karę umowną (zgodnie z  ustaleniami zawartymi                  w Programie wychowawczym) ,doprowadza do przeproszenia pokrzywdzonego dziecka.

  3. W sytuacji powtarzających się incydentów przemocy wobec innych dzieci nauczyciel powiadamia rodziców dziecka o zaistniałych problemach z zachowaniem i wspólnie z nimi ustala sposób postępowania wobec dziecka. 

  4. Wobec braku poprawy zachowania dziecka lub unikania współpracy rodziców/opiekunów prawnych z nauczycielem, dyrektor przedszkola przeprowadza z rodzicami   rozmowę                       o zaistniałym  problemie wychowawczym i możliwościach wsparcia rodziców w ich działaniach wychowawczych.  

  5. Nauczyciel obejmuje dziecko agresywne  szczególną obserwacją , sporządza notatki                          z incydentów przemocowych, konsultuje swoje spostrzeżenia z psychologiem , podejmuje wraz z nim decyzje w sprawie dalszych działań wyciszających agresję dziecka lub doprowadzających do pogłębionej diagnozy przyczyn takiego zachowania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub gabinecie specjalistycznym.

  6. Pojawiające się często problemy z nieprzestrzeganiem przez dzieci zasad zgodnego współżycia w grupie rówieśniczej wymagają wzmocnienia oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rozwiązań systemowych ( cykle zajęć wychowawczych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, współpraca z rodzicami i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną).

  7. W sytuacji , w której zachowania dziecka stanowią zagrożenie dla niego lub innych dzieci,               a podejmowane działania nie przynoszą efektów dyrektor przedszkola powiadamia sąd rodzinny o potrzebie wglądu w sytuację rodzinną dziecka.

  8. W uzasadnionych przypadkach zgodnie ze Statutem Przedszkola Nr 2 na mocy uchwały Rady Pedagogicznej dziecko szczególnie agresywne może być usunięte z przedszkola ( nie dotyczy dzieci  realizujących roczne przygotowanie do szkoły).


 

Rozdział 5

 

Organizacja procesu ochrony dzieci w Przedszkolu Nr 2 w Przemyślu i wdrażania

„Standardów ochrony dzieci”

 

1. Podział obowiązków i przydział zadań w zakresie wdrażania „Standardów ochrony dzieci”.

 

Podmiot

Zadanie/obowiązek

Termin

Dyrektor przedszkola 

1.Zatwierdzenie„Standardów ochrony dzieci” i wdrożenie ich w życie zarządzeniem

do 15 lutego 2024

2.Opublikowanie dokumentu w wersji zupełnej na stronie www.pm2.przemysl.edu.pl 

z zachowaniem zasady dostępności dla osób niepełnosprawnych

luty 2024

3.Wyznaczenie koordynatora wdrażania do praktyki zasad określonych w dokumencie

luty 2024


 

4. Powoływania Zespołów interwencyjnych do rozpoznania sprawy krzywdzenia dziecka – oddzielnie dla każdego przypadku

bezpośrednio

po otrzymaniu

informacji

5.Przeprowadzenie szkolenia pracowników przedszkola: omówienie treści dokumentu, zasad organizacyjnych wspierania i ochrony dzieci, standardów obowiązujących w zakresie ochrony dzieci, postępowania w sytuacji krzywdzenia

Luty- kwiecień  2024

6.Podejmowanie interwencji prawnej, podpisywanie pism interwencyjnych w trudnych sytuacjach

na bieżąco

7.Określenie obiegu dokumentów związanych z rozpatrywaniem przypadków krzywdzenia dzieci

 

8. Przestawienie Radzie Rodziców treści dokumentu

Marzec- kwiecień  2024 

9.Prowadzenie rejestru zgłaszanych spraw dotyczących podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dzieci 

Na bieżąco

17. Przedstawienie  każdemu pracownikowi nowo zatrudnionemu dokumentu „Standardy ochrony małoletnich” w celu zapoznania się i przestrzegania jego zapisów.

Przed nawiązaniem stosunku pracy

18. Gromadzenie w dokumentacji

pracowniczej, oprócz innych dokumentów wymaganych prawem, oświadczeń z KRK, Komisji Dyscyplinarnej dla

Nauczycieli, Zaświadczenia z Rejestru Przestępców na Tle Seksualnym; a w przypadku obywateli innych krajów:

wymagane oświadczenia lub

zaświadczenia

 

Specjaliści zatrudnieni

w placówce (psycholog, pedagog)  lub osoba

wyznaczona przez

dyrektora przedszkola

1. Prowadzenie szkoleń w ramach wewnętrznego doskonalenia nauczycieli o zjawisku przemocy,

skutkach, symptomach, rozpoznawaniu jej stosowania

Wg harmonogramu szkoleń 












 

2. Wspieranie wychowawców grup w rozpoznawaniu krzywdzenia dziecka

3. W czasie indywidualnych konsultacji, wyjaśnianie rodzicom zasad ochrony dzieci obowiązujących w przedszkolu.

 

4.Udział w pracach zespołu interwencyjnego: opracowywaniu „Planu wsparcia”, realizacji zadań wspierających dziecko krzywdzone i rodzinę, dokonywanie ewaluacji efektywności udzielanej pomocy.

 

Wychowawca /nauczyciel


















 

1. Zapoznaje z dokumentem „Standardy...”wszystkich rodziców w najbardziej dostępnej dla nich formie: przekazuje informacje na zebraniach , umieszcza informacje na tablicy ogłoszeń.

 

2.Udostępnia w miejscu widocznym „Standardy..” w wersji graficznej zrozumiałej dla dzieci i systematycznie omawia ich treść z wychowankami odwołując się do nich w sytuacjach ich nie przestrzegania.

 

3. W przypadkach podejrzenia krzywdzenia dziecka podejmuje działania określone w poszczególnych procedurach postępowaniu

do kwietnia 2024

















 

na bieżąco

 

4.Udział w pracach zespołu interwencyjnego powołanego przez dyrektora w sytuacji wystąpienia zdarzenia.

 
 

Koordynator d.s. Standardów ochrony dzieci





















 

1.Przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku

2. Dokumentowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dzieci 

Gromadzenie dokumentacji przypadku zgodnie z ustaleniami.

3. Udział w pracach zespołu interwencyjnego powołanego przez dyrektora w sytuacji wystąpienia zdarzenia

4. Dokonywanie raz na dwa lata ewaluacji  dotyczącej aktualności i skuteczności procedur zawartych w „Standardach  ochrony dzieci”.

na bieżąco






















 

 

2. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dzieci w Przedszkolu Nr 2 w Przemyślu:

 Barbara Węgrzyn, Iga Piruta nauczyciele/koordynatorzy d/s wdrożenia Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem , tel.16 678 64 07

W przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia dziecka należy  powiadomić dyrektora przedszkola tel. 507 512 151

 

3. Dokumentowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dzieci                                        i przechowywanie  wytworzonej dokumentacji.

 

  1.  Dla każdego zdarzenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka  zakładana jest imienna teczka z nazwiskiem dziecka. Teczkę zakłada i prowadzi koordynator/ pedagog specjalny .Do czasu zakończenia sprawy teczka pozostaje w kancelarii przedszkola i jest należycie chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.

 

  1. W teczce umieszcza się wszystkie dokumenty dotyczące zdarzenia: zgłoszenie, protokoły              z przeprowadzonych rozmów, z posiedzenia zespołu interwencyjnego, korespondencję               ( np. z sądem rodzinnym, Poradnią PPP, itp.), plan wspierania dziecka krzywdzonego, karty monitorowania zachowań krzywdzonego, opinie wychowawcy i nauczycieli prowadzących zajęcia w grupach, ocenę efektywności wsparcia

 

4. Zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia

 

  1. Plan wsparcia dziecka po ujawnieniu jego krzywdzenia opracowuje zespół nauczycieli 

            i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, powołany przez dyrektora. W jego skład 

            mogą wchodzić: koordynator,  wychowawca, pedagog specjalny, psycholog oraz inni 

            nauczyciele prowadzący zajęcia w grupie.

 

  1. Plan wsparcia dziecka sporządza się na formularzu, będącym Załącznikiem nr 3 do niniejszych Standardów zgodnie z zawartą w nim instrukcją.

 

  1. Ewaluacji skuteczności udzielanego wsparcia dokonuje w/w zespół po upływie okresu, na który została udzielona pomoc . Oceny efektywności dokonuje się w sposób opisowy na formularzu- załącznik nr 3.

 

5.  Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym oraz dzieciom

 „Standardów ochrony małoletnich”.

 

1.W Przedszkolu Nr 2 w  Przemyślu opracowany został dokument „Standardy  ochrony małoletnich” stanowiący wersję „zupełną”.

Wersja „zupełna” jest dostępna w gabinecie dyrektora. Wgląd w wersję „zupełną” mają:

wszyscy pracownicy przedszkola, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.

Wersja „zupełna” jest ogólnie dostępna na stronie: www.pm2.przemysl.edu.pl

 

2.Nauczyciele przedstawiają  rodzicom „Standardy ochrony dzieci” podczas zebrań grupowych w formie skróconej, omawiając najważniejsze postanowienia dokumentu i wskazując miejsce ,                      w którym mogą  się zapoznać z wersja zupełną.

 

3.Wersja dla dzieci w formie  graficznej (obrazki)  umieszczana jest w salach przedszkolnych                      w miejscu widocznym dla dzieci. Nauczyciele omawiają z dziećmi  znaczenie zawartych w nich znaczeń i symboli , odwołują się do nich w sytuacjach adekwatnych .  

 

4. Nauczyciele realizują z dziećmi zajęcia wychowawcze, podczas których wdrażają dzieci                       do rozumienia i przestrzegania zasad prawidłowych relacji z rówieśnikami, uświadamiają, które  zachowania są zabronione  oraz informują : kiedy i do kogo dziecko może zwrócić się o pomoc                  w przedszkolu.

 

6. Zasady przeglądu i aktualizacji dokumentu „Standardy ochrony małoletnich”

 

  1. Dyrektor  przedszkola dokonuje oceny stopnia znajomości i poprawności stosowania

          „Standardów ochrony małoletnich” na bieżąco, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

 

  1.  W przypadku zmian prawa, wymagającego ich wdrożenia w dokumencie nowelizacje są wprowadzane na tych samych zasadach, które obowiązywały przy wdrożeniu dokumentu               do obrotu prawnego w przedszkolu.

 

  1. W celu oceny funkcjonalności i przydatności dokumentu w placówce prowadzone są ewaluacje bieżące i okresowe ( po upływie dwóch lat od daty wdrożenia). Ewaluacji  dokonuje   koordynator  wykorzystując do tego celu ankiety oraz dokonując analizy  zgromadzonej dokumentacji dotyczącej przeprowadzanych interwencji.

            Raport z ewaluacji wraz z wnioskami i rekomendacjami przedstawiany jest Radzie

            Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców.

 

„Standardy ochrony małoletnich” w Przedszkolu Nr 2 w Przemyślu zostają wprowadzone Zarządzeniem Dyrektora Przedszkola Nr 2  Nr 1/2024 z dniem 15 lutego 2024 r.



























 

Załącznik Nr 1 do

„Standardów ochrony małoletnich”

 

Oświadczenie o niekaralności

 

Ja niżej podpisana/y         ....................................................................................

 (imię i nazwisko)

 

nr PESEL …………………………………............................................................

 

Zamieszkała/y             ....................................................................................

                         (adres zamieszkania)

 

świadomy/a odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 233 § 1 kodeksu karnego przewidującego karę pozbawienia wolności do lat 3 za składanie fałszywych zeznań

 

oświadczam, że:

 

- nie byłam/em karana/y za przestępstwo popełnione umyślnie lub przestępstwo skarbowe;

 

- nie jest prowadzone przeciwko mnie postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

 

-nie byłam(-em) skazana(-y) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności                         i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie;

 

-nie zostałam(-em) skazana(-y) prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne;

 

- korzystam w pełni z praw publicznych i posiadam pełną zdolność do czynności prawnych.










 

.......................................                         ......................................

    (miejscowość, data)                                 (podpis


 

Załącznik Nr 2 do

„Standardów ochrony małoletnich”





 

Oświadczenie pracownika


 

Ja niżej podpisana/y         ....................................................................................

                         (imię i nazwisko)




 

oświadczam, że:

 

- że zapoznałam/em się ze ,,Standardami ochrony małoletnich” obowiązujących w Przedszkolu Nr 2 w Przemyślu;

 

- zobowiązuję się do przestrzegania zawartych w nich  procedur i zasad .












 

.......................................                         ......................................

    (miejscowość, data)                                 (podpis)








 

Załącznik Nr 3 do

„Standardów ochrony małoletnich”

 

PLAN WSPARCIA DZIECKA

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798 - § 2 ust. 2)

 

  1. Imię i nazwisko dziecka………………………………………………..

 

  1. Imiona, nazwiska, stanowiska członków zespołu sporządzającego plan wsparcia

1)………………………………………………

2)………………………………………………

3)……………………………………………...

4)……………………………………………...

  1. Powód opracowania  planu wsparcia…………………………………………………

…………………………………………………………………………………………...

…………………………………………………………………………………………..

  1. Diagnoza sytuacji dziecka po ujawnieniu krzywdzenia

  • rodzaj doznanej krzywdy, okoliczności, stopień naruszenia prawa, stopień zagrożenia bezpieczeństwa dziecka- w obszarze zdrowia, życia, rozwoju dziecka;

  • analiza dostępnej dokumentacji, np. notatki z rozmów z dzieckiem,  wyniki obserwacji (zachowanie, wygląd) dokonane przez rodziców, nauczycieli, innych pracowników oraz specjalistów : psychologa, pedagoga specjalnego, terapeutę;

  • określenie czynników ryzyka doznanej krzywdy , ustalenie indywidualnych potrzeb dziecka krzywdzonego w obszarze jego zdrowia/życia, zdrowia psychicznego, funkcjonowania emocjonalno-społecznego oraz w obszarze prawnym i socjalnym.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Cel wsparcia dziecka

  • np. udzielanie systematycznej/okresowej pomocy, np. psychologiczno-pedagogicznej, terapeutycznej, prawnej;

  • zapewnienie specjalistycznego wsparcia dziecku/jego rodzinie;

  • wspieranie rodziców/opiekunów prawnych dziecka w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

  • złagodzenie psychicznych i behawioralnych objawów skrzywdzenia , złagodzenie stresu, lęku dziecka,

  • zapewnienie bezpieczeństwa ( np. socjalnego, psychicznego, prawnego)

  • wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka

  • kształcenie umiejętności radzenia sobie z brakiem akceptacji społecznej, izolowaniem, dyskredytowaniem, z trudnymi sytuacjami w środowisku rodzinnym            i społecznym, np. przedszkolnym

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

  1. Identyfikacja zasobów wewnętrznych przedszkola oraz źródeł zewnętrznych wsparcia dziecka- ofiary krzywdzenia

  • Zasoby wewnętrzne: dyrektor, zespół wychowawczy, zespół interwencyjny, specjaliści zatrudnieni w przedszkolu (psycholog, pedagog specjalny), rodzice/opiekunowie prawni dziecka;

  • Źródła zewnętrzne wsparcia dziecka krzywdzonego, np. sąd rodzinny, kurator sądowy, policja, poradnia PPP, służba zdrowia MOPS, organizacje działające na rzecz ochrony dzieci przed  krzywdzeniem . 

 

  1. Zakres współdziałania przedszkola z podmiotami zewnętrznymi

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............

  1. Harmonogram działań w ramach wsparcia udzielanego dziecku

  • Zakres- wynikający ze zdiagnozowanych w różnych obszarach  indywidualnych  potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz psychofizycznych dziecka- ofiary krzywdzenia;

  •  wymiar godzin i okres wsparcia zależy od doświadczanych przez dziecko skutków krzywdy oraz zaobserwowanych efektów wsparcia dziecka w okresie ich monitorowania.

  • Formy (indywidualna :np.  konsultacje, praca terapeutyczna, pomoc prawna, medyczna, socjalna; zespołowa: np. warsztaty rozwojowe, zajęcia grupowe)

i metody wsparcia (np. bezpośrednia rozmowa z dzieckiem prowadzona przez wychowawcę/pedagoga/psychologa/innego , zajęcia socjoterapeutyczne, , zajęcia psychologiczno-pedagogiczne, warsztaty rozwojowe, bezpośrednia pomoc prawna, socjalna dziecku i jego rodzinie, pomoc medyczna dziecku, analiza dokumentacji związanej z sytuacją dziecka, obserwacja dziecka.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

..................................................................................................................................................................................

Podpisy członków zespołu

........................................................

........................................................

........................................................


 

  1. Ocena efektywności udzielanego wsparcia

( adekwatność i skuteczność  udzielanego wsparcia do zdiagnozowanych potrzeb dziecka- ofiary krzywdzenia)

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Podpisy członków zespołu










 

Załącznik Nr 4 do 

„Standardów ochrony małoletnich”

Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich

L.p.

Imię i nazwisko małoletniego, grupa

Data i miejsce interwencji, osoba interweniująca

Rodzaj krzywdzenia, osoba krzywdząca lub podejrzana o krzywdzenie małoletniego

Zastosowane procedury i formy pomocy małoletniemu

Powiadomione osoby, instytucje, organy zewnętrzne

Uwagi

Podpis dyrektora

1.



 
           

2.



 
           

3.



 
           

4.



 
           

 

Opublikował(a): Administrator Strony Data publikacji: 30-08-2024 14:55 Modyfikował(a): Administrator Strony Data modyfikacji: 01-09-2024 10:19

Na skróty