KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
koncepcja pracy przedszkola Nr 2 w Przemyślu
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie Prawo oświatowe oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola nr 2 w Przemyślu.
Priorytety:
-
Budowanie skutecznego systemu współdziałania z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
-
Twórczy przedszkolak.
-
Doskonalenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
Promocja zdrowia i wyrabianie świadomości ekologicznej.
-
Ekspresja muzyczna w różnych formach działalności dzieci.
-
Dziecięca ekspresja werbalna.
-
Rozwijanie sprawności ruchowej dziecka jako warunku jego wszechstronnego rozwoju.
Wizja przedszkola
Nasze Przedszkole ciągle doskonali swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w sprzęt, zabawki i meble, pomoce i środki dydaktyczne sprzyjające indywidualizacji pracy i twórczej aktywności dzieci. Plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęca do zabawy. W celu ułatwienia dziecku porozumiewania się z najbliższym otoczeniem stosujemy wiele ćwiczeń i zabaw doskonalących mowę dziecka. Przedszkole prowadzi bezpłatne zajęcia logopedyczne. Preferuje pracę indywidualną i w małych zespołach.
Jednym z głównych zadań nauczyciela jest stwarzanie warunków do aktywnego poznawania różnych środowisk oraz stymulacja rozwoju społecznego, m.in. poprzez kultywowanie akceptowanych w naszej kulturze zachowań i form grzecznościowych.
Nauczyciele znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Pracownicy Przedszkola współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Wychowankowie mają wsparcie w nauczycielach. Nauczyciele każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wszechstronny rozwój. Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich oczekiwania i potrzeby. Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko i zapewnia wszechstronny rozwój osobowości. Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole stwarza warunki do nauki języka obcego. Oferta edukacyjna rozbudza w dzieciach ciekawość świata i ludzi, spostrzegawczość oraz wrażliwość i ich ukryte zdolności. Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji. W Przedszkolu przestrzega się praw dziecka.
Pracownicy dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną. Przedszkole wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców. Wspiera ich w działaniach wychowawczych i opiekuńczych. Zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną. Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego. Promuje swoje osiągnięcia. Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola. Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
Misja przedszkola
Jesteśmy przedszkolem publicznym zapewniającym profesjonalną opiekę, edukację i wychowanie. Organizujemy wiele ciekawych uroczystości i wycieczek umożliwiających dzieciom kontakt ze środowiskiem społeczno-kulturowym, technicznym i przyrodniczym. Przedszkole proponuje bogatą ofertę zajęć dodatkowych, które są nieodpłatne. Zapewnia opiekę dzieciom, dba o ich bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Przedszkole buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawę moralną oraz uczy odróżniania dobra od zła. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie przynależności regionalnej i narodowej. Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo. Tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców. Przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka. Jest sprawnie zarządzane. Analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
Ogólne cele Przedszkola
U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy Przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wymagań wobec szkół i placówek:
-
procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci zorganizowane są w sposób sprzyjający uczeniu się,
-
dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
-
dzieci są aktywne,
-
kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
-
przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
-
rodzice są partnerami przedszkola,
-
przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,
-
przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych,
-
zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
Sylwetka absolwenta Przedszkola
Dziecko kończące przedszkole:
-
jest dobrze przygotowane do roli ucznia,
-
potrafi funkcjonować w nowym środowisku,
-
potrafi radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach.
Dziecko:
-
współdziała w grupie,
-
jest samodzielne,
-
jest kulturalne – zna dobre maniery,
-
posiada podstawową wiedzę o otaczającym go świecie,
-
potrafi wyrażać swoje uczucia, panuje nad emocjami,
-
porozumiewa się z dorosłymi i rówieśnikami,
-
przestrzega praw i wywiązuje się z obowiązków,
-
przestrzega norm i zasad społecznych,
-
posiada bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
-
odróżnia dobro od zła,
-
jest tolerancyjne i otwarte na potrzeby drugiego człowieka,
-
ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
Absolwent naszego Przedszkola to dziecko otwarte, twórcze, komunikatywne, przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znające siebie i swoje możliwości, akceptujące odrębność innych, potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązujące problemy, dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z niepowodzeniami. Dziecko kończące nasze Przedszkole dostrzega i szanuje potrzeby innych ludzi, odmienne postawy, przekonania, upodobania, symbole narodowe. Nie obawia się występować publicznie, dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami. Wykazuje się wysokim stopniem opanowania wiedzy, umiejętności i postaw warunkujących osiągnięcie sukcesu szkolnego.
Promocja przedszkola
Jako placówka oświatowa przedszkole musi zabiegać o swoją pozycję i dobrą opinię wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym. Od tego, jak placówka jest postrzegana, zależy liczba chętnych dzieci uczęszczających do przedszkola.
Działania promocyjne obejmują:
-
organizowanie uroczystości okolicznościowych i integracyjnych dla środowiska rodzinnego,
-
udział dzieci w konkursach miejskich i ogólnopolskich,
-
dzielenie się sukcesami na łamach prasy lokalnej,
-
realizację innowacji pedagogicznych,
-
stronę internetową przedszkola,
-
broszury informacyjno-reklamowe.
Preferowane metody pracy Przedszkola
W Przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.:
-
Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
-
Metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
-
czynnościowe nauczanie matematyki,
-
metody aktywizujące i twórczego myślenia,
-
zabawy badawcze i doświadczenia,
-
pedagogikę zabawy KLANZA,
-
technikę mandali głównie w zajęciach i zabawach plastycznych,
-
metodę odimiennej nauki czytania I. Majchrzak.
Systemy motywacji dzieci
W przedszkolu określono, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Jednym ze stosowanych środków wychowania są nagrody i pochwały.
Stosowane nagrody:
-
pochwała indywidualna,
-
pochwała na forum oddziału,
-
pochwała przed rodzicami,
-
oklaski,
-
emblematy,
-
przydział funkcji.
Stosowane kary:
-
brak nagrody,
-
upomnienie ustne,
-
czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
-
poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Zasady współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami. Wspiera ich w wychowaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływania wychowawcze nauczyciele zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności. Informują rodziców o sukcesach i problemach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają. Corocznie w Przedszkolu opracowywany jest plan współpracy z rodzicami.
Formy współpracy obejmują: zebrania ogólne i grupowe, warsztaty dla rodziców, rozmowy indywidualne, zajęcia otwarte, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców, kącik dla rodziców, tablice informacyjne, galerię prac dziecięcych.
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami wychowawczymi lub/i edukacyjnymi ich dzieci.
Przedszkole akcentuje swoją odrębność poprzez własne tradycje, do których należy m.in.:
-
Pasowanie na Przedszkolaka,
-
Sprzątanie Świata,
-
Mikołajki,
-
Wigilia,
-
Balik Karnawałowy,
-
Biesiada z Babcią i Dziadkiem,
-
Święto Rodziny – Dzień Mamy i Taty,
-
Dzień Dziecka.
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole i wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego dziecka.
Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę.
Przedszkole przywiązuje duże znaczenie do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji w respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, Ojczyznę.
Szczególne miejsce w pracy Przedszkola zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań Przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska.
Zasady współpracy zespołu pedagogicznego
-
Zebrania ogólne i oddziałowe.
-
Dni Otwarte Przedszkola.
-
Zajęcia adaptacyjne dla nowoprzyjętych dzieci.
-
Konsultacje i porady indywidualne.
-
Kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac).
-
Zajęcia otwarte dla rodziców.
-
Uroczystości, konkursy.
System diagnozowania osiągnięć dzieci
-
Przeprowadzenie diagnozy wstępnej.
-
Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka.
-
Bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju.
-
Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej.
-
Półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy.
-
Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET).
-
Dokumentowanie wyników obserwacji.
-
Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w Przedszkolu
-
Prezentacja osiągnięć dzieci (występy, wystawy prac plastycznych).
-
Teczki prac i innych dokumentów.
-
Arkusze obserwacji rozwoju dziecka.
-
Kronika.
-
Zdjęcia, filmy.
-
Rozmowy.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora.
Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
-
ankiet,
-
rozmów z nauczycielami, rodzicami,
-
obserwacji zajęć (hospitacji),
-
obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
-
kart oceny pracy nauczyciela,
-
arkusza samooceny,
-
innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena pracy przedszkola omawiane są na zebraniach analityczno-podsumowujących pracę Przedszkola odbywających się 2 razy w ciągu roku szkolnego.
Ewaluacja koncepcji
-
Ewaluacja zaplanowanych działań odbywać się będzie:
-
po każdym roku pracy poprzez:
-
sprawdzenie, po każdym roku pracy, które działania określone w Koncepcji zostały zrealizowane,
-
w razie potrzeby wprowadzenie zmian w Koncepcji,
-
zaplanowanie dalszej pracy placówki w oparciu o zebrane informacje,
-
po 5 latach na podstawie:
-
oceny efektów działania Koncepcji,
-
stopnia zaangażowania nauczycieli w realizację założeń (samoocena nauczycieli),
-
wniosków do dalszej pracy.